نقشه سایت چیست؟

مرجع تخصصی مقالات سئو محتوا، سئو تکنیکال

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

نقشه سایت چیست؟


وبسایت مپ (Sitemap) چیست؟
تمجید وبسایت مپ شل و ول میباشد. سایت مپ هم درست مثل گوگل مپ میباشد. در سایت مپ به‌جای کوچه‌ها و خیابان‌ها و اماکن گوناگون شهر، آدرس صفحات و نوع ساختار وب‌سایت آرم داده میگردد. 

آموزش تخصصی سئو


فرق دیگر این می‌باشد که گوگل مپ قرار هست آدم‌ها را هدایت کند ولی تارنما مپ خزنده‌های گوگل را.
براین اساس مهمترین کاری که، ازنظرگاه سئو، سایت مپ می‌کند هدایت خزنده‌ها درون صفحات یک وب‌وب سایت است تا همگی‌ی صفحه ها Index شوند.
تمجید تخصصی‌تر وبسایت مپ این هست: لیستی از آدرس‌های (URLs) یک وب‌وب سایت.
البته، وب سایت مپ ساختار وب سایت شما را هم نماد می‌دهد، اینکه چطور صفحه های متعدد (مهم و زیرمجموعه‌ها) ساماندهی شده و مجموعه‌بندی‌ها اجرا گرفته هست.
یک سری نوع وب سایت مپ (sitemap) داریم؟
براساس تعریف وب سایت مپ، دو نوع کلی وجود داراست: Visual Sitemap & XML Sitemap.
نوع اولیه (نقشه سایت بصری) معمولاً پیش از ساختن سایت ایجاد می گردد. در این نوع از نقشه سایت دسته‌بندی اطلاعات و صفحه های، ارتباط صفحات و محتواها مشخص میشود.
برای مثال، در‌صورتی‌که شما می‌‌خواهید یک تارنما فروشگاهی داشته باشید؛ می بایست از نخستین معلوم کنید یک سری تیم کالا قرار هست در سایت عرضه شود؟ هر گروه تعدادی زیردسته خواهد داشت؟
بنابراین، از آغاز معلوم می باشد تارنما شما قرار می باشد یک سری صفحه داشته باشد و هر کاغذ به چه موضوعی اختصاص دارد و چه‌قدر اصلی هست. وب سایت مپ بصری قرار است به تارنما شما نظم و ترتیب دهد.
نوع دوم (XML Sitemap)،‌ هنگامی ایجاد کرد میگردد که شما وب سایت و صفحات گوناگون را ساخته‌اید و آماده‌اید تا آن را به گوگل آرم دهید. این نوع دوم می‌باشد که راهنمای خزنده‌های گوگل میباشد و در بهینه سازی تارنما بسیار بسیار اساسی میباشد.
این نقشه تارنما با پسوند Extensible Markup Language (XML)، که شیوه‌ای برای نمایش‌دادن و ذخیره‌ی اطلاعات در وب‌وب سایت می باشد، ساخته می شود.
چرا وب سایت مپ (Sitemap) اصلی میباشد؟
التفات نوع نخستین وبسایت مپ که اشکار و مشخص است. تارنما مپ بصری فعالیت ِ ساخت سایت، ux، سئو و تولید محتوا را شل‌تر و سریع‌تر می‌کند.

البته، می شود ادعا کرد که وبسایت مپ نوع دوم (XML sitemap) کمی مهم‌تر است. شما با این وب سایت مپ میباشد که می توانید با گوگل و خزنده‌هایش سخن بزنید و به گوگل بگویید چه صفحاتی را ببیند و چه صفحاتی را نبیند.

با XML سایت مپ شما اطلاعات مهمی در زمینه‌ی هر کاغذ‌ای از وب‌سایتتان که بخواهید به گوگل می‌دهید:

این ورقه در کجای وب‌وبسایت شما جای‌دارد (http://www.example.com/mypage)،
این شیت آخرین‌بار چه زمان تغییر کرده یا به‌روز گردیده است (2021-5-10)،
این برگه چندوقت‌یک‌بار تغییر‌و تحول یا به‌روز میشود (monthly)،
التفات این ورقه در وب‌وبسایت شما چه‌قدر میباشد (1).
برای روشن‌تر‌شدن آیتم بهتر می باشد در مورد مضمون‌ تگ‌‌های سایت مپ مقداری توضیح بدهیم.



تگ‌های وبسایت مپ
: این تگ الزامی است. آحاد اطلاعات مربوط به یک برگه در بین این تگ قرار می‌گیرد.

: این تگ هم الزامی هست. این تگِ مادر برای هر آدرس URL هست.

: این آخرین تگ الزامی می باشد. آدرس شیت‌ی موردنظر دربین این تگ قرار میگیرد. اعتنا فرمائید که این آدرس نمی‌تواند بیشتر از ۲۰۴۸ کاراکتر باشد.

: این تگ ازروی اختیار تاریخ آخرین اصلاح و تغییرات در وب سایت را در فرمت (الزامی) روز-ماه-سال دربرمی‌گیرد.

: درمیان این تگ یکی‌از این ۷ حالت ممکن است قرار بگیرد: همیشه، ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه و هیچوقت.

: آخرین تگ که از روی اراده هم می‌باشد، ممکن می باشد پاره ای دربین ۰.۰ و ۱.۰ باشد. ۱(مهم ترین ورقه‌ی وب سایت) معمولاً برای Homepage هر سایت میباشد.







در‌حالتی که به مباحث seo سایت عشق‌مندید، نگاهی هم به نوشته‌علمی‌ی «راهنمای جامع اسکیما و تاثیر آن بر سئو سایت» بیندازید.



چه‌گونه سایت مپ (Sitemap) ساخته می‌شود؟
موقتا‌که داشتن وبسایت مپ ضروری است، باید ببینیم چطور میشود یک تارنما مپ ساخت (اعتقادوباور نمائید که اصلاً شغل مشقت نیست). البته این نکته را بایستی افزورد که عملْ با ساختن سایت مپ آحاد نمی‌شود. نقشه‌ی ساخته‌شده باید به گوگل معرفی گردد. از شل‌ترین نحوه آغاز می کنیم.



ساختن xml sitemap با Yoast
در حالتی‌که وب سایت شما وردپرسی هست، به‌‌راحتی و با افزونه‌ی Yoast می توانید سایت مپ بسازید. پس این افزونه را نصب نمایید . در دو عکس پایین بقیه‌ی طریق آرم داده گردیده است.













به کارگیری از این افزونه برای ساختن سایت مپ مزیت خیلی بلندمرتبه دارد: هربار که صفحه‌ی جدیدی می‌سازید، پیوند آن به‌صورت خودکار به سایت مپ اضافه می شود.



ساختن xml sitemap با افزونه‌ی Google XML Sitemaps
خوشبختانه برای سایت‌‌های وردپرسی افزونه‌های دیگری هم برای ساختن سایت مپ وجود دارااست. Google XML Sitemaps بهترین و پرطرفدار‌ترین میباشد. بعداز نصب‌کردن این افزونه، در نصیب تنظیمات می‌توانید همگی موردها مربوط به تگ‌ها را خودتان تهیه نمائید.



ساختن سایت مپ فارغ از افزونه‌ها
در شرایطی‌که وب سایت شما وردپرسی نیست، نیازی نیست نگران باشید. تارنما‌های واسطه‌ی دیگری هستند که می توانید با به کار گیری از آن‌ها وبسایت مپ بسازید. یکی از این سایت‌های واسطه XML-Sitemaps است. کافی می‌باشد شما آدرس وب‌سایتتان را به‌این وب سایت بدهید.







رسیدیم به مرحله‌ی آخر، همان‌طور که گفتیم، سایت مپ برای هدایت خزنده‌ها و گوگل ساخته میگردد. پس بایدآن را به گوگل معرفی کنیم و دراختیارش بگذاریم.



معرفی‌‌کردن سایت مپ XML به گوگل
این کار هم سهل وآسان میباشد. شما بایستی وب‌ساتتان را به سرچ کنسول (Google Search Console) متصل کرده باشید. هنگامی وارد سرچ کنسول می‌شوید، در منوی سمت چپ گزینه‌ی Sitemaps را خواهید رویت کرد. آدرس تارنما مپ وب‌سایت را، که با این فرمت هست sitemaps.xml، در این محل‌ معلوم‌شده اضافه می‌کنید.

مورد‌ی Submit را هم می بایست بزنید.

بخش مهمی از کار تک تک گردیده است. تنها می بایست مطمئن شوید که این پیغام هم نمایش داده می گردد: sitemap index processed successfully.

عمل کل هست. شما این امکان را دارید که اطلاعات بیشتری در امر همگی لینک‌های جانور در سایت مپ از سرچ کنسول دریافت کنید. کافی میباشد به SEE INDEX COVERAGE خصوصی بزنید تا مشاهده کنید یک سری لینک و پیوند معتبر در وب‌سایت شما وجود داشته و ایندکس شده است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.